Kerstin Frödin är en mångsidigt verksam musiker inom både tidig musik och nutida konstmusik. Hon är verksam som solist, kammarmusiker och orkestermusiker och har också medverkat i flera scenkonstprojekt i samarbete med konstnärer från olika discipliner. Sina huvudsakliga studier har hon bedrivit vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm för Clas Pehrsson (blockflöjt) och Conservatorio ”E.F. Dall’Abaco”, Verona för Paolo Grazzi (barockoboe), hon har även studerat för bland andra blockflöjtisten Pierre Hamon (Paris) och oboisten Katharina Arfken (Basel). Kerstin har under åren tilldelats ett flertal stipendier från bland annat Konstnärsnämnden och Kungl. Musikaliska Akademien, hon har även tilldelats ”Kristallpriset” som är ett interpretationspris för ny musik. Under säsongen 2020–2021 är Kerstin en av stipendiaterna inom Bernadotte-programmet, ett samarbetsprogram mellan de olika kungliga akademierna.
Sedan 2015 är Kerstin doktorand vid Piteå Musikhögskola/ Luleå Tekniska Universitet där hon driver ett konstnärligt forskningsprojekt med nutida musik som fokus. Hennes forskningsprojekt kretsar kring kroppens roll i musikalisk gestaltning vilket hon undersöker genom ett antal tvärkonstnärliga samarbeten, såsom ”Fåglarnas konferens” – ett interdisciplinärt scenkonstprojekt som hon driver tillsammans med dansaren och koreografen Åsa Unander-Scharin och videokonstnären Lene Juhl.
Inom den nutida konstmusiken är Kerstin också verksam med de egna grupperna Lipparella; en ensemble som spelar på barockinstrument men som specialiserat sig på nyskriven konstmusik, samt trion Das Orchester; en experimentell trio med besättningen trombon, cello och blockflöjt.