Under 2018 initierade Lipparella ett nytt koncept
för ensemblen; Again & Again, där ensemblen
framför ett verk två gånger under samma konsert.
AgainAgain #1
Lipparella spelar Czarne Latawce (2013) av Chrichan Larson.
Chrichan berättar om sitt personliga förhållande till Czesław Miłosz poem Campo dei Fiori 1943, det polska språket och om sin kompositionsprocess. Jurek Hirshberg läser och talar om sin svenska översättning av dikten och om Milosz liv och verk. Michal Nekanda-Trepkas prisbelönta film Campo dei Fiori (2013, 28 min polskt tal med engelsk text) visas, i vilken Milosz talar om upproret i Warsawagettot och läser sin gripande dikt framför kameran. Lipparella avslutar kvällen med att återigen spela Czarne Latawce.
AgainAgain #2
Lipparella spelar Mats Perssons Jag Askans sångare (2010)
Jag Askans sångare är ett verk som är baserat på Pier Paolo Pasolinis diktverk med samma namn från mitten av 1960-talet.Mats Persson talar om sin komposition. Carl Henrik Svenstedt, författare och filmare talar om sin svenska översättning av dikten och Pasolinis liv ur sitt personliga perspektiv. Filmvisning av en del av Pasolinis film Comizi D’Amore (1964). Lipparella avslutar med att återigen spela Jag Askans sångare.
AgainAgain #3
Lipparella framför Hemligheten (2013)
Kvällen inleds med att Madeleine Isaksson läser haikudikter av Tomas Tranströmer som hon har använt sig av i sin komposition Hemligheten från 2013. Lipparella framför sedan verket varefter Madeleine Isaksson talar om sin komposition. Efter det talar John Swedenmark kritiker, språkvetare och översättare om haikuns morfologoi och jämför den japanska och den västerländska haikutraditionen. Lipparella avslutar med att återigen spela Madeleine Isakssons Hemligheten.