Ensemble Lipparella har under tio års verksamhet fått en lång rad nya
musikverk komponerade för sin originella besättning inom ny musik:
countertenor och fyra barockinstrument. Utöver att framföra renodlade
konsertprogram har ensemblen de senaste åren velat bredda sitt
register, genom att inte bara lyfta fram ett musikaliskt innehåll, utan
också exponera text, ljus och rum – alltefter den plats där ensemblen
framträder.
Med föreställningen ”What is the word” förnyar Lipparella
sitt samarbete med regissören Karl Dunér. För tre år sedan gjordes
föreställningen ”Ska alla tecken låta?”, där ny musik av Lisa Streich,
Per Mårtensson och Erik Peters framfördes på fyra olika scener i
Stockholm. På varje plats skapades en ny iscensättning, förankrad i de
speciella förutsättningar som erbjöds.
Kärnan i det nya programmet ”What is the word” utgörs av
något som redan länge haft en tyngdpunkt hos Karl Dunér, nämligen
Samuel Becketts verk. Ensemblen gav i uppdrag åt tonsättaren
Christer Lindwall att komponera musik till en Beckett-text – valet föll
på den sena What is the word – vilket blev något som var helt i linje
med Lindwalls fördjupade arbete med relationen mellan text och
musik. Lipparella framför också Becketts koreografiska TV-drama
Quad, och tar därmed steget till att gestalta ett sceniskt verk också helt
utan musik. I Lisa Streichs Fikonträdet finns visserligen ingen
omedelbar koppling till Beckett – hon utgår i stället från Inger
Christensens lyrik – men vid planeringen av föreställningen föll tidigt
valet på att inkludera detta verk, som liksom hos Beckett sätter fokus
på det outsägbara.