LIPPARELLA bildades 2008 i syfte att verka för att utveckla en nutida repertoar för barockinstrument och kontratenor. Sedan dess har ensemblen kontinuerligt initierat nya samarbeten och intresset är stort hos tonsättare att utforska spänningsfältet mellan barockinstrumentens klangvärld och ett tonspråk förankrat i vår egen tid. Numera fungerar Lipparella som en instrumentalensemble som samarbetar med olika sångare och andra instrumentalister i olika projekt. För närvarande har ensemblen pågående samarbeten med sopranen Alexandra Büchel, tonsättaren röstkonstnären och sångerskan Sofia Jernberg, violinisten Eva Lindal och klavikordisten Mats Persson samt tonsättare som Christopher Fox och Walter Zimmerman.
Under de senaste åren har Lipparella genomfört ett flertal projekt som har haft fokus på relationen mellan text, musik och rum, där nya musikverk fått sin iscensättning i en konstform mellan konsert och musikdramatik. Lipparella har i dessa sammanhang arbetat med regissörerna Johan Petri, Karl Dunér och Jörgen Dahlqvist, ett antal tonsättare samt ljussättare, scenografer och librettister.
Under 2018 initierade Lipparella ett nytt koncept för ensemblen; Again & Again, där ett nutida musikverk framförs två gånger under samma konsert. Under dessa konserter har inbjudna gäster; tonsättare, poeter, filmare, kritiker och översättare gett publiken ytterligare perspektiv som på olika sätt är kopplade till det musikaliska innehållet, vilket belyser nya aspekter till publiken vid den andra genomlyssningen av verket.
Utöver nutida musik spelar Lipparella också den tidiga musiken i olika konstellationer utifrån speciella programidéer och önskemål.
Ensemblen har utkommit med tre CD skivor: Champs d’étolies 2017 med musik av Kent Olofsson (dB Productions), Hidden voices 2021 med musik av Madeleine Isaksson, Chrichan Larson och Christer Lindwall (Blue Music Group) Chantbook for Lipparella 2022 med musik av Walter Zimmerman (World Music).