Ska alla tecken låta ? Ett samarbetsprojekt mellan Lipparella, tonsättarna Lisa Streich, Per Mårtensson och Erik Peters samt regissören Karl Dunér.
Vi önskar utveckla nya former för vad en konsert kan vara – både innehållsmässigt och hur/var framförandet gestaltas. Närheten till och kommunikationen med publiken är centrala. Vi vill göra undersökningar av olika spelplatser utanför det borgerliga finrummet som kan dels vara rum med andra traditioner än konserter men också rum där gränsen till offentligheten är mer flytande och tillgängligheten större såsom mellanrum i staden där människor passerar och specifika, tidsbegränsade rum kan skapas för korta inspel. Vi vill i vårt arbete skapa verktyg för att arbeta med skapandet av rummen vi behöver för att spela levande musik och text i skiftande miljöer.
Vi har valt att uppföra de tre styckena på olika vis, iscensatta i fyra miljöer.
Den välbevarade gården Svindersvik i Nacka med sin paviljong från 1783 är inte bara en av våra allra finaste konsertsalar utan också den kanske mest okända. Lipparellas barockinstrument och rummet är som gjorda för varandra. I tre nyskrivna experimentella verk möts det gamla och det nya.
På Rönnells Antikvariat, ett rum omgärdat med böcker från golv till tak, uppstår en helt annan slags lyssning och
akustik. Vår föreställning med fokus på både musik och text får en självklar förankring på denna samlingspunkt för poesipubliken.
Färgfabriken med sina stora öppna rum och sin vana vid samtidens uttryck öppnar verken och iscensättningen för ytterligare perspektiv.
Den fjärde platsen gör förmodligen sin debut som konsertsal. Första Hötorgshuset vars entré utsmyckades av Olle Baertling 1960 är numera en sluten passage. Lipparella har fått möjlighet att göra en konsert här en söndag när kontoren på de 19 våningarna är stängda. Rummets efterklang och Baertlings kraftfulla muralmålningar är så helt annorlunda än den gustavianska inredningen på Svindersvik.
De fyra rummens karaktär och form blir de tre verkens scenbild. Platserna som är varandras ytterligheter kliver in som aktiv del i kompositionerna och upplevelsen. Och för att anspela på Mårtenssons fråga om alla tecken ska låta: Hur låter en plats? Vilken verkan har platsen på musiken och texten? Kan Streichs Fikonträd förbli sig självt när det
flyttas mellan Svindersviks bortglömda paviljong och Rönnells Antikvariat? Välkomna till ett möte mellan fyra barockinstrument, en kontratenor, tre nyskrivna stycken musik och fyra platser.
Karl Dunér & Lipparella september 2016
Foto: Misha Pedan